Despre Focus Grup

Am avut norocul de a modera peste o suta de focus grupuri si cred ca sunt necesare unele precizari cand vine vorba despre focus grupuri. Fac asta pentru a-i ajuta pe oameni sa inteleaga limitele focus grupului. De asemenea cred ca focus grupurile sunt “overrated” in prezent in publicitate si trebuie intelese corect.

  • Cum ma ajuta focus grupul? - poate ca cel mai important lucru pe care trebuie sa il intelegi despre focus grup este ca acesta este o cercetare de tip calitativ. Adica nu este reprezentativ statistic. Orice vei face, nu vei putea lua decizii strategice pe baza lui. Focus grupul este extraordinar pentru a genera directii, idei, a intelege mai bine ce inteleg si gandesc consumatorii sau clientii tai. Insa daca vrei sa stii cum percep un anumit mesaj, daca oamenilor le va placea ceva sau altceva este nereprezntativ. Pur si simplu.
  • Cate focus grupuri trebuie moderate intr-un singur proiect? – focus grupurile se realizeaza in baterii. Asta inseamna ca un singur focus grup nu este suficient pentru a inchide proiectul. In general sunt necesare atatea discutii, pana cand nu se genereaza idei noi pe subiect in timpul discutiei. Un moderator bun va inchide un proiect in 3 maxim 4 discutii de grup.
  • Cate persoane participa la un focus grup? - in mod normal, numarul de participanti este intre 8 si 12. In cadrul grupului este important ca toti participantii sa se poata exprima. Cateodata insa ai probleme serioase sa ii faci pe unii sa vorbeasca si sa fie si sinceri. Intr-un astfel de caz, daca nu sunt decat 5-6 persoane, discutia va fi monoplizata si inchisa repede. Daca insa vei merge catre extrema celor 12 persoane sau chiar mai mult, discutia va avea o dinamica mai lenta ceea ce in anumite cazuri nu este de dorit
  • Cum trebuie alese persoanele care participa in focus grup? – participantii la focus grup nu sunt un esantion reprezentativ, asadar nu e cazul sa ii tratezi ca atare. Este insa preferabil ca acestia sa nu se cunoasca intre ei. Chiar daca persoanele care alcatuiesc focus grupul formeaza un grup omogen, daca acestia s-ar cunoaste intre ei discutiile ar deveni limitate.
  • Cat dureaza un focus grup? – in general , daca discutia dureaza mai mult de doua ore, de obicei nu prea mai produce mare lucru. In experienta mea, cele mai bune discutii au durat intre o ora si o ora 45 de minute. Conteaza insa sa stii sa tii oamenii focus si sa nu incarci grupul cu mii de subiecte. Clientii, au tendinta de a iti cere sa vorbesti despre 15 subiecte intr-un focus grup. Regula mea spune intre 1 si 3 subiecte. Altfel cam bati campii. Iar subiectele trebuie sa aibe legatura intre ele.
  • Timpul de pregatire – pentru ca grupul sa aiba o dinamica in regula si moderatorul sa il poata modera eficient, este nevoie ca moderatorul sa se pregateasca pentru grup si sa alcatuiasca un ghid de discutie. Pana acum nu am reusit nicodata sa pregatesc un grup de discutie mai repede de 10 zile. As spune ca ai nevoie de minim 2 saptamani, indiferent de cat de expert te crezi. Este important ca moderatorul sa stie sa modereze, nu sa cunoasca subiectul in profunzime pentru a nu directiona grupul, insa este important sa inteleaga subiectul pentru a nu pune intrebari sau da directii gresite.
  • Ai nevoie de o sala cu oglinda semitransparenta? -da si nu. Depinde ce vrei sa afli. Daca te intereseaza reactiile participantilor, o oglinda poate sa ajute. De cele mai multe ori insa, scopul este discutia de grup si ceea ce participantii spun, caz in care o sala cu oginda nu e o mare smecherie.
  • E ok sa filmezi? Nu neaparat. Filmarile au sens numai atunci cand urmaresti reactii spontane. Dar pentru asta foscus grupul oricum nu este reprezentativ. Asa ca daca inregistrezi audio, de cele mai multe ori este mai mult decat suficient. Cere insa acceptul participantilor pentru acest lucru. Ar trebui sa nu ai probleme pentru asa ceva.