Studiile de satisfactia angajatilor

Urmarirea indicilor de satisfactie a angajatilor are foarte mult sens atunci cand ai un sistem de monitorizare si actionezi in consecinta. Daca insa faci cate un studiu din cand in cand ca sa vezi cat de bun manager esti, poate ca nu esti un manager atat de bun, chiar daca oamenii iti dau scoruri mari in studiu.

Am primit de curand o cerere pentru un studiu de masurarea satisfactiei angajatilor de la un client care vrea sa faca un astfel de studiu pentru ca seful lui a vazut la o alta companie si vrea sa faca si el un studiu. Cand am astfel de clienti, de cele mai multe ori le recomand sa nu faca studiul. Desi ar putea fi “easy money”, studiile de satisfactie vandute unor clienti care nu au nevoie de ele, in opinia mea nu fac altceva decat sa faca rau, atat clientului cat si agentiei de cercetare, sa nu mai vorbesc de industrie in general.

In concluzie primul meu sfat: Daca nu stii de ce trebuie sa faci un studiu, poate ca nu ar trebui sa il faci.

Apoi pentru cei care stiu motivul pentru care doresc sa masoare satisfactia angajatilor, cateva lucruri la care sa fie atenti:

  1. Asigura-te ca oamenii sunt constienti ca nu pot fi identificati pe baza raspunsurilor pe care le dau
  2. NU pune intrebari “tricky” la care sa primesti raspunsuri dezirabile
  3. Nu masura variabile asupra carora nu poti actiona ulterior. Vei crea mai multa frustrare in randul angajatilor
  4. Creaza-ti un sistem de scoring care sa iti permita sa masori usor variabilele masurate intre ele
  5. Comunica rezultatele studiului catre cei care au raspuns la chestionare. Nimic nu este mai frustrant intr-un studiu decat sa participi si sa nu primesti nici un fel de feedback
  6. Daca la unul dintre indicatori primesti trei culegeri la rand scoruri prea mari, poate ca e cazul sa nu mai masori
  7. Fa in asa fel incat managerii sa fie parte din procesul de culegere a datelor si mai ales din procesul de a da feedback oamenilor
  8. Asuma rezultatele la nivelul companiei indiferent daca iti convine sau nu ce raspunsuri primesti
  9. Fa din satisfactia angajatilor un proces constant, o valoare a firmei, nu un proiect despre care sa vorbesti odata pe an
  10. Actioneaza vizibil asupra zonelor in care oamenii ti-au cerut sa faci schimbari

Poate mai sunt si alte lucruri de spus, dar pentru inceput…

Spor la treaba